Pagi tadi, isteri aku ajak pergi makan McDonald's breakfast set. Memandangkan dia pun tak lama lagi nak deliver (14 May) & aku pun ada free coupon McD, so aku pun penuhi permintaan dia. Nanti bila dah berpantang, dia tak boleh makan semua-semua ni. Nama pun berpantang. Kitorang suami isteri pun pergilah McDonald's Giants Sek 13 Shah Alam, sebab lepas tu nak beli barang-barang rumah.
Fast forward, bila time nak order, aku tengok budak perempuan yang jaga kaunter tu macam dah ready nak ambil order. So, aku pun mula lah nak order. Baru tiga patah perkataan aku sebut, budak tu bersuara. Nak tahu budak tu kata apa? "Encik boleh bersabar tak? Sabar sikit boleh? Saya tak bersedia lagi untuk ambil order". Pergghh. Hanya Allah aje yang tahu macam mana panas hati aku masa tu. Aku tak buat kecoh sebab wife aku yang mengandung 8 bulan di sebelah and tak nak dia susah hati. Aku pun senyap aje.
Lepas order aku dah siap, aku bawak ke meja, baru aku sedar yang hash brown pulak takde. So, aku pergi balik pada kaunter untuk mintak.Budak perempuan yang sama boleh tanya balik pada aku "Encik dah makan kot?" Apalagi, terus aku sound. "I am not that cheap to do that & awak ni kurang ajar".
Terus manager dia datang, tanya apa yang terjadi. Manager tu pun terus bagi satu lagi set free pada aku dan minta maaf bagi pihak staff dia tu. Budak perempuan tu tunduk aje. Tak nak pulak minta maaf.
Terus manager dia datang, tanya apa yang terjadi. Manager tu pun terus bagi satu lagi set free pada aku dan minta maaf bagi pihak staff dia tu. Budak perempuan tu tunduk aje. Tak nak pulak minta maaf.
Pada aku, orang kita masih lagi jauh di belakang negara-negara maju dalam aspek layanan pelanggan (customer service). Mungkin tenaga-tenaga pekerja yang melayan pelanggan ni tak pernah dengar concept "The customer is always right" ataupun " Service with a smile".
Kita pelanggan yang membayar (paying customer), so kita expect layanan pun elok-elok lah. Bukan hendak di layan macam raja, tetapi layanan dengan senyuman dan sopan cukuplah. Nasihat aku, kalau tak nak buat kerja melayan customer, janganlah buat kerja bidang ini.
P/S: Itulah, dulu mak ayah hantar sekolah tak nak belajar rajin-rajin, sibuk cari pakwe.
Kita pelanggan yang membayar (paying customer), so kita expect layanan pun elok-elok lah. Bukan hendak di layan macam raja, tetapi layanan dengan senyuman dan sopan cukuplah. Nasihat aku, kalau tak nak buat kerja melayan customer, janganlah buat kerja bidang ini.
P/S: Itulah, dulu mak ayah hantar sekolah tak nak belajar rajin-rajin, sibuk cari pakwe.
omg! so rude! kalau i mmg akan sound gak la..ada ker patut? these people should go for training before reporting for duty
ReplyDeleteHey Fira~
ReplyDeleteYup. Rude betul. Selalunya companies memang tak nak take the trouble to send staff to customer service training. To them, this is a small matter.
tau xpe. sgt kuang ajau.
ReplyDeleteish..teruk bettul la that girl..mana la pergi adab2 dia..tp mmg betul customer service kita agak ketinggalan..
ReplyDeleteKhai~
ReplyDeleteAku terkejut jugalah. Yang lagi best, ada mat salleh lepas aku. Minah tu boleh cakap pada mat salleh tu "Sir, cant you wait? Wait pls". Nada suara kalau dengar pun, kita rasa malu.
Bb Hussain~
ReplyDeleteThe girl tu Malay girl. Lagi buat aku rasa bengang. Patut companies at least hantar workers pergi training.
bro..aku penah keje mcd dan aku setuju...sbb tu masa aku keje dulu aku apply keje kitchen..sbb aku takut terlepas cakap..
ReplyDeletekau bole report bro..kalau dia kena warning letter,setahun gaji dia x naik..kalau naik pun naik sikit jer...
sangat rude lah that girl. gerammnye. huhu.
ReplyDeleteMel~
ReplyDeleteItulah. Kita bukan mintak lebih2. Kalau dia buat kerja dengan ikhlas, mesti tak jadi macam ni. Thanks bagi komen.
Naddy~
ReplyDeleteYup. Rudeness to the max. Mahu aje buat report (amik advice Mel)
bro bo sy penah kerja kat mcd ni dl.. kiteorg slalu dipesan untuk serve customer ngan servis yg terbaik. dan sy ley jerk buat... sy slalu diletakkan di kaunter.. hehehe..manager tak bagi buat berger tu.. tp klu crew mcm bro bo jpe tu mmg kuang hajor..
ReplyDeletefuhh baru padan kena sound..ingat dia je leh ckp sesuka ht.
ReplyDeletePijoe~
ReplyDeleteItulah. Saya tak letak benda ni general cam semua perangai camtu. Cuma beberapa aje. Aku dulu pun pernah buat kerja catering. Kerja cam yg korang nampak angkat pinggan masa kenduri kawin. Tapi aku bt kerja ikhlas aje, semua ok walaupun kekadang ada guest yg teruk2.
Ini maybe kes gaduh dgn boyfriend kot..hehehe..
ooww..girl tu tgh blur ke agak2 ek time tu..tak cukup tido ke ape ke.. Malwana duk kat apartment dkat ngan giant tu gak,,esok nak try g usha2 tgk sat,,huhu
ReplyDeleteMalwana~
ReplyDeleteMungkin jugaklah. Tapi itu bkn alasan.
Duduk apartment Perdana eh? Dulu aku pernah duduk situ. Tapi dah jual. Selepas kes pak guard kena bunuh tu.
waah...mmg kurang terajar betul..
ReplyDeletetp mmg betul pun, kadang-kadang yg jage counter ni xbrape terajar.
bawak2 bersabar la ye :)
Areev19~
ReplyDeleteYup. Mmg saya jenis bersabar. Manusia macam2 perangai. Thx singgah komen.
fuh memang kurang ajar betul.. mulut dia patut disumbat ngan big mc..
ReplyDeleteyesss customer always right... masa aku kijer kat tmpt lama, mende ni lah yg salu ditekankan..setiap 2 mmgu sekali ada meeting pasal aduan pelanggan ,,,
ReplyDeletemmg pon org malaysia ni bab khidmat pelaggan ni kureng skit ( ni pandangan personal aku )
minah tu tengah period kot. hahahah
ReplyDeletethat girl is too much
ReplyDeletethat's just outrageous! how can she say you eat already? worst customer service ever! =/
ReplyDeleteeh.. teruknya. boleh pulak cakap dah makan T_T nasib baik tak pernah kena dgn orang camni, kalu tak maunya hilang selera dah nak makan..
ReplyDeletestylo gila bdk tue..
ReplyDeletehentam rmai2..heee :D
yup, mmg rude betul dat gurl..bikin panass je..lg2 pasal mkn..mmg hangin je..
ReplyDeleteheee....klo farysa knpem2 free kne sound blik.gile pnye staff
ReplyDeletebangang punya budak. nak ikut emosi je
ReplyDeletesy crew leader mcd giant s,alm/...sy x tau pun perkara 2 berlaku,,,,sy mintak maaf bg pihak crew mcd giant s,alm
ReplyDeleteHuh...semalam I pun bengang ngan McD nye call center...dah la missing items...pas tue call sampai 7 kali nak verified. Huh mmg la kena sound kan...rugi sangat ke nak hantar balik Coke & fries??
ReplyDeleteAgaknye kalau la mc d tutup today sure sbb kene hantar lagi skali bende yang dorang tak hantar tue kan. hehehe...mmg igt nak abaikan je sbb coke and fries je pun.
But damn, kurang ajar sangat mmg la i suruh hantar jugak2!!!!
peh kalo aku la kat situ bro...kompom2 ak sound ngn manager2 skali...sape suh ambk budak cmtu p keje...sib bek ak x kene g
ReplyDeletehye blogger, saya nak maksuk bloglist awak boleh ? saya penulis www.gilabest.com
ReplyDelete