Ads by Nuffnang

Wednesday, April 14, 2010

Cari extra income guna bakat yang ada...


Aku selalu dengar kawan-kawan mengeluh tak cukup duit, gaji tak cukup, harga barang naik tapi gaji tak naik dan macam-macam lagi. Basically, diorang mengeluh sebab gaji tak cukup.

Tapi pernah ke korang pernah terfikir yang kita boleh guna bakat-bakat atau skil yang ada pada kita untuk cari extra income setiap bulan? Walaupun takdelah best macam ada business sendiri atau jadi boss, tetapi sekurang-kurangnya ada lebih sekeping dua duit dalam wallet dari wallet kosong.


Pengalaman aku dulu masa time belajar aku buat kerja catering part time. Memang ada orang rasa kerja tu rendah atau leceh, tapi korang tahu tak selalunya server catering nih selalunya boleh dapat RM30 - RM 100 untuk satu acara? Kalau satu weekend kerja satu acara aje dapat..hhmm..katakan RM50, sebulan dah RM 200. Itu baru 1 acara, kalau rajin pergi 3-4 acara satu weekend, dah berapa dah tu? Pengalaman aku dulu, aku alhamdulillah boleh dapat RM500-800 sebulan. Siapa nak bagi tu, especially pada student cam aku.

Satu lagi cara aku cari extra income ialah aku jadi coach tenis. Aku dulu ada lah wakil tenis untuk negeri masa time sekolah menengah dan ada juga masuk tournament. Aku guna skil dan pengalaman aku main tenis dengan buat tenis kelas untuk budak sekolah dan orang dewasa yang nak belajar tenis. Dahlah suka tenis, dapat sihat kan badan & paling best dapat extra income. Sekarang aku ingat nak start balik ajar tenis kalau ada yang minat. Aku memang tengah cari students. Kalau ada yang berminat, bagitaulah ye.

itu bukan aku (gambar hiasan)

So, itulah. Lebih baik kita kreatif sikit dalam cari duit extra daripada asyik mengeluh. Mungkin ada yang boleh jual dadih ke (hantar kat kedai dekat rumah), tolong type document untuk orang lain (selalunya student selalu cari orang yang sanggup buat kerja ni), ambil gambar untuk surat khabar dan macam-macam lagi. Apalagi, berhenti mengeluh dan usahalah.

10 comments:

  1. sebenarnya byk je kita boleh buat extra income di sekeliling kita..hanya nak ke tidak je ;)

    ReplyDelete
  2. DAYANGREDZUAN~

    Thanks for the comment. :)

    ReplyDelete
  3. Bb Hussain~

    Betul! Memang banyak kerja kita boleh buat. RedMummy pun dah buktikan boleh earn lebih dari extra income through blogging.
    Thanks for the comment bro.

    ReplyDelete
  4. betul ...sy amat setuju....gunakan bakat / peluang dan ruang ....jangan buang masa.....jangan gugat tugas hakiki sudahlah.....ni periuk nasi utama kita....! sy pun buat!!!

    ReplyDelete
  5. Bang, ajar saya Tennis boleh? hehehe...

    ReplyDelete
  6. salam..sy nk blja tennis..leh gtau cmne?fee? or pape berkaitan..trm kash..

    ReplyDelete
  7. Salam Anonymous~

    Minta hantar email address utk more info. Thanks.

    ReplyDelete
  8. ni email address sy:

    e_bluesky278@yahoo.com

    ReplyDelete

Comment here