Ads by Nuffnang

Saturday, July 16, 2011

Malaysia Lawan Liverpool.....Ini Malaysia...Bukan Anfield.

Harimau Malaya lawan Liverpool FC
16 Julai 5.45 petang
Stadium Nasional, Bukit Jalil
Bangun pagi ini, terus buat kerja rutin hujung minggu dan terus baca blog bloggers lain yang memang aku follow setiap hari. Entri yang menarik minat aku untuk membaca ialah dari blog Sharing is Power iaitu Sokong Pemain-Pemain Malaysia, Jangan Ejek-Ejek Mereka.

Dengar-dengar dari die hard fans Harimau Malaya masa Malaysia lawan Arsenal lepas, pemain-pemain Malaysia kena boo bila buat silap. Stadium pun dah rupa macam Stadium Emirates dan pemain-pemain Malaysia macam dah jadi orang luar di tanah sendiri. 

Jangan ulangi apa yang terjadi pada pasukan Singapura tahun lepas masa Liverpool berkunjung ke sana (boleh baca: This is NOT Anfield). Khabar angin ini di sangkal die hard fans Arsenal pula. Di katakan sebab "booing" tu terjadi sebab ada fan Man Utd di kalangan penonton. Tidak pastilah siapa yang betul.

Penyokong The Reds memang ramai di Malaysia ini. Tengok training session pun dah 40,00 orang. Apa hal? Inikan pula masa perlawanan nanti mesti ramai. Cuma di harap, pemain-pemain Malaysia juga di berikan sokongan. Aku ada beberapa cadangan:


  • Mungkin boleh dinyanyikan lagu Negaraku walaupun organiser mungkin tak mainkan di stadium nanti. Naiklah semangat wira-wira kita nanti bila nak lawan Mighty Reds tu. 
  • Kalau dapat seimbangkan yang pakai jersey Malaysia dan jersey Liverpool lagi cun walaupun aku tahu ini susah nak terjadi. Kalau terjadi memang terbaik!

Kalau kita sebagai rakyat Malaysia tak support team kebangsaan sendiri, siapa lagi yang nak support? Betul kan? Bak kata pepatah 'Majulah Sukan Untuk Negara", pepatah moden. Entri ini hanyalah pandangan peribadi dan tidak untuk mencabar semangan patriotik fans Liverpool FC.

P/s: Betul ke ada tunjuk Live Malaysia vs Liverpool FC di Channel Astro Arena @ 801 jam 5:45 nanti?

2 comments:

  1. tu la patut nya kita sebagai rakyat Malaysia menyokong pasukan negara sendiri. hish3..hope pemain kita dapat buktikan kepada mereka2 bahawa pasukan Malaysia juga setaraf dengan pasukan luar lain :)

    ReplyDelete

Comment here