Pages

Thursday, December 10, 2009

Selangor Increases Mas Kahwin to RM 300. WTH!!!!



Just watched Buletin Utama on TV3 and the news that really got my attention was that those who wants to get married in Selangor would need to pay RM 300 (minimum) for mas kahwin and no ceiling rate (leaving this  to the discretion of the marrying couple). That's almost a 200% increase from the RM 80 previously set for mas kahwin.

The JAIS officer said that it was high time that the rate was increased. WTH!! Maybe because me being a guy would think this increment is going to be a burden to the men. It's already enough parents these days set high dowry payments for their daughters hand (jual anak), then you get this announcement?  I hope guys out there don't start to turn to snatching, burglary or other crimes in order to find cash just to get married. I'm really glad that I got married this year. And yes, my wife is from Selangor. Dodged a bullet there.

My advice to those who plan to get married......go and look outside of Selangor. It's just not worth it.

12 comments:

  1. hehe, tu la, jais suh kawen ramai2 b4 taun depan ni~
    rilex la~ orang perempuan selangor makin mahal :D
    kan dia ckap, 300 tu pun dikira sikit
    huhuhu

    ReplyDelete
  2. aku tak setuju..pemenda la..pastu tadi siap dia ley komen dalam berita cakap takkan anda nilai bakal isteri 80 je. Wei pendek akal betul dia tu. Letak tinggi-tinggi susah orang nak kawin. Lagi tinggi kadar maksiat.

    Kan bagus mudahkan benda yang baik.
    Sapa tak puas hati dengan opinion aku ni meh datang serang blog aku

    ReplyDelete
  3. Huda, thx tinggalkan comment.
    Sbnrnya bkn senang nak kawin.baru2 ni,kwn sy terputus tunang gara2 mak saudara set hantaran 15k.padahal derang dah agree 7k.mak saudara tu kata,anak buah aku bukan sampah.dia nilai lagi tinggi.terus tak jadi kawin sbb keluarga perempuan x berani nak bersuara.
    Alhamdulillah,saya dah kawin :)

    ReplyDelete
  4. Sukiminna, thx tinggalkan comment.
    Yup,nnt bertambahlah maksiat sbb lagi lama nak kumpul duit,lg lamalah bermaksiat...:)

    ReplyDelete
  5. Sepatutnya urusan kahwin ni dipermudahkan. Yg wajib mmg patut kena buat. Yg sunat (cth: kenduri @ walimah) mmg dituntut supaya dibuat.

    Yg adat2 tu ... mungkin patut dikurangkan sbb kebanyakannya hanya membawa kpd pembaziran.

    Mas kahwin tu wajib diberi kpd isteri. Tapi, wang hantaran yg beribu2 RM tu ... hehehe ... kesian kat lelaki yg tak mampu sediakan duit ribuan mcm tu.

    ReplyDelete
  6. Nak kawin tidaklah sesusah mana. Manusia sahaja yg merumitkan dgn adat dan perkara2 lain yg lagha.

    Yup.Mas kawin wajib.Tolak ansure amat penting apabila nak tetapkan duit hantaran.

    ReplyDelete
  7. owh ea ker..
    ntah
    aku bukan tau ape2 pon pasal kawen ni
    hehehehe

    ReplyDelete
  8. apa-apa pun yang penting jangan susahkan org nak kahwin...

    ReplyDelete
  9. hmmmmm..RM300..mahal sangat ke utk lelaki yang nak kahwin ni..beli hp 2-3 ribu tade hal kenapa RM300 utk mas kahwin juga di persoal kan..

    tapi hantaran belas2 ribu tu mmg sangattt mengarut la..kopak duit org

    ReplyDelete
  10. my sis kawen 31st Dec this year..
    sikit je lagi..

    ReplyDelete
  11. Salam Iman,

    RM 300 tu mmg taklah banyak. Tapi apa2 duit hantaran melepasi RM 5 ribu dah di kira mahal.

    Lagipun, amalan tradisi bagi duit hantaran atau dowry adalah amalan orang India. Dalam Islam, rasanya mas kawin tu ada di sebut..wang hantaran pula??

    ReplyDelete

Comment here

Ads by Nuffnang