Ads by Nuffnang

Thursday, June 23, 2011

Spaghetti Mushroom Carbonara ala Bo

Spaghetti Carbonara ala Bo
Di rumah, aku memang rajin memasak. Walaupun kekadang rasa letih lepas sehari suntuk kerja, balik mesti rasa nak memasak. Pada aku, memasak ni macam therapy untuk aku. Bila wife dan anak makan berselera, hati pun rasa puas dan gembira. Perut pun kenyang.

Kali ini aku nak try buat "Spaghetti Mushroom Carbonara ala Bo". Mesti ramai yang kata "Spaghetti carbonara bukannya susah pun. Aku pun boleh buat." Carbonara ni ada unsur cheese, so kalau buat terlalu pekat akan buat orang rasa muak dan kalau terlalu ceroi, nanti macam minum sup pulak. 

Mula-mula aku sediakan potongan button mushrooms atau cendawan butang yang di potong dua. Aku beli yang memang dari tin. Senang sikit. Kemudian, aku potong tiga biji sosej secara nipis dan halus. Aku gaulkan kedua-dua bahan ini dan letak sikit minyak zaitun @ virgin olive oil, garam dan lada hitam.

Button mushroom dan potongan sosej
Campuran sosej dan cendawan tadi di goreng di dalam minyak zaitun untuk mendapatkan keranggupan. Gunakan api yang kecil sebab tak nak cendawan jadi hangus. Gaulkan sekali-sekala untuk mendapatkan kepanasan yang sekata.

Campuran tadi di goreng sehingga ranggup.
Untuk sos carbonara, aku menggunakan Campbells Prego Carbonara Mushroom. Satu tin sudah cukup dan jangan lupa letak air sebanyak setengah tin apabila memanaskan sos. Menggunakan tin juga bagus untuk mendapatkan sisa-sisa sos dari dalam tin. Tuangkan sos tadi dan juga air kedalam campuran cendawan dan sosej tadi. Gaulkan sehingga sekata.


Dalam waktu yang sama, rebuskan spaghetti di dalam periuk besar sehingga lembut. Aku menggunakan spaghetti biasa tetapi ada juga yang menggunakan fettuccine, rigatoni atau bucatini. Aku ada mencampurkan sikit garam dan minyak zaitun untuk menambahkan rasa.


Spaghetti yang di rebus mestilah direbus hingga lembut.

Selepas sos carbonara sudah cukup panas dan masak dan spaghetti sudah lembut, campurkan kedua-duanya sekali dalam pinggan untuk di hidang. Taburkan sikit chili flakes atau parmesan cheese jika perlu. Spaghetti Mushroom Carbonara ala Bo sudah siap untuk di makan.


Cubalah kalau nak recipe Spaghetti Mushroom Carbonara ala Bo ini, sedap atau tak sedap itu bergantung kepada tukang masaknya. So far, isteri Bo dan Kaisan memang suka kalau Bo masak carbonara. Alhamdulillah.

Boleh taburkan parmesan cheese sikit kalau mahu
Spaghetti Mushroom Carbonara ala Bo siap di hidang

8 comments:

  1. best ni...suka makan spageti...

    ReplyDelete
  2. nyum4..sedap ni..
    nak kene try ni...hehehe

    Latest Entry: Ros ada makna tersembunyi??

    ReplyDelete

Comment here